Tidningsutgivarna är en branschorganisation
som arbetar för fria och konkurrenskraftiga
medier för ett öppet och demokratiskt samhälle


KONTAKTPERSONER

Har du frågor eller funderingar som rör Marknadsinsikt? Ta gärna kontakt med någon av oss!


TobiasHedström litensvvTUTobias Hedström

Chefsanalytiker
Tel: 08-692 46 08
Mobil: 073-596 51 80

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Bodil Gidlund nyBodil Gidlund
Webbredaktör dagspress.se
Tel: 08-692 46 45
Mobil: 070-823 07 67
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.


Juridik och Etik

Marknadsinsikt

Opinion

Marknadsinsikt

TU bevakar löpande utvecklingen på annons- och upplagemarknaden samt betydelsefulla trender och skeenden i medieföretagens omvärld. Vi arbetar också för att öka kunskapen om dagspressen som mediekanal bland annonsköpare.

Förbättrad och förenklad tidningsdatabas på dagspress.se

TU har i samarbete med TS (Tidningsstatistik AB) förändrat den tidningsdatabas och karta som finns på sajten dagspress.se. Framförallt har databasen förenklats för att säkerställa att vi har så uppdaterade fakta som möjligt, och att inga tekniska problem uppstår i vår hantering. Alla uppgifter i tidningsdatabasen uppdateras i nära samarbete med TS och prisuppgifter hämtas ur Svensk Annonstaxa.

Läs mer...

50 idéer som ska ge tidningarna en renässans

För att fira ENPA:s (European Newspaper Publishers' Association) 50-årsdag sammanställdes en casebank, där 50 innovativa lösningar presenterades. Tidningshus från hela Europa har bidragit, däribland flera svenska.   Ladda ner "50 Ideas for the Future of Newspapers" här 2.99 Mb .

Storlekens betydelse för QR-koder i dagspress

TU har genomfört testscanningar med fyra olika mobiltelefoner av fyra olika storlekar på QR-koder med tre olika uppsättningar teckeninnehåll. Slutsatsen är att storleken har betydelse för att det ska går snabbt och lätt att scanna. QR-koden bör vara 20-30 mm vid avläsning på 20 cm avstånd.

Läs mer...

BestYET sätter idén i centrum

Tävlingen Best Young European Team arrangeras den 13 mars i Stockholm - arrangörer är TU, Mediekompaniet och Dagens Media. Vinner gör den duo som under tolv timmar skissar fram den bästa annonsen. Hjälpmedlen är ett papper och en penna. Det gör den till en enkel tävling att förklara men svår att vinna.

Läs mer...

Bättre data, nya marknader, närmare samarbeten – så blir papperstidningen ett framtidsmedium

Med minskande upplagor och sjunkande återväxt - hur blir papperstidningen ett medium för framtiden? Vilken roll får tryck och distribution i ett förändrat medielandskap – var finns de nya affärerna? De frågorna stöttes och blöttes under två dagar på 2010 års PDU-konferens i Västerås. Olof Nyberg från SMD slog an tonen genom att säga att det skulle bli ”mindre skruv och mutter och mer utifrånperspektiv” än tidigare års PDU-konferenser.

Läs mer...